Sunday, 18 June 2017

Raya dulu GEMUK, raya kali ni pun samaa




Kita rasa kita ok sebab tak letih, tak lenguh ,dapat tidur dgn nyenyak ,cuma lari ja tak berapa laju.Pernah tengok tak VIDEO kematian mengejut yg viral tahun lepas. Seorang guru yg SIHAT, sedang nyanyi sambut hari guru , tetiba rebah dan menemui ajal?.
Saya tak berapa pasti guru tersebut meninggal sebab apa. Selalunya doktor akan mengesahkan sebagai SERANGAN JANTUNG la kaan, tapi tak diberitahu komplikasi nya apa kan..
Seorang lagi ialah guru agama, yg meninggal semasa pertandingan bacaan DOA YASIN atas sebab KOMPLIKASI DIABETES.Kejadian berlaku di Changlun , tidak jauh sangat pun dari rumah saya.

Tanda tanda OBESITI :

1. Berat badan sekurang kurangnya 2-kali
lebih berat dari berat badan IDEAL.
2. Mempunyai berat badan 45 kg MELEBIHI
dari BERAT BADAN sepatutnya.
3. Indeks Jisim Badan ( BMI ) melebihi 40
atau 35 .
4. Individu yang mengidap DIABETES dan
DARAH TINGGI
5. GAGAL mengekalkan berat badan yang
IDEAL, dlm jangka waktu yang panjang ,
sekalipun telah mengikuti SARANAN
DIET dari PAKAR PAKAR PEMAKANAN

Bekas Menteri Kesihatan Datuk Chua Jui Meng berkata, kajian menunjukkan 3 juta rakyat Malaysia telah mengalami OBESITI pada tahun 2000.

Catatan yang didapati ialah seperti berikut :

Kaum India sebanyak 25.6
Kaum Melayu 22.4
Kaum Cina 19.5

Antara punca terbesar kejadian OBESITI ialah kerana KESIBUKAN BEKERJA, leka mengadap TABLET, LAPTOP dsbnya . Selain itu pertumbuhan RESTORAN MAKANAN SEGERA dan RESTORAN NASI ARAB dan kesemua tempat tempat makan yang beroperasi hingga ke pagi juga sangat menyumbang ke arah gaya hidup yang tidak sihat jika tidak kena caranya.

DETOX SHAKLEE TERBAIK...


Tahun ni pertama kali saya berpuasa selepas BERJAYA DETOX pada bulan SEPTEMBER tahun yang lalu. Terasa ada kelainan dari segi keinginan makan dan minum.
Kalau dulu jam 10.00 pagi laparnya bukan main lagi walaupun dah bersarapan. Badan pun terketar ketar kalau lambat makan, PERUT rasa berangin dan kdg kdg ANGIN BERBISA..
Alhamdulillah.. tahun ni banyak perubahan dari segi tahap kesihatan.Perut makin selesa tanda USUS makin BERSIH dan murni..
Badan ringan , kurang STRESS dan masih BERTENAGA hingga ke petang walaupun sibuk menguruskan rumahtangga dan anak anak serta tugas sebagai seorang GURU.Sakit kepala dan lenguh lenguh badan pun dah tiggal 30 % berbanding dulu.

Mujur ada SHAKLEE yg memberi IMPAK bermutu utk fenomena kesihatan yg CEMERLANG terutamanya bagi seorang IBU dan PENDIDIK yg lagi 5 tahun menginjak ke usia 50 an .
Terimakasih kpd upline dan sideline yg sentiasa membantu sehingga saya berjaya mencapai tahap kesihatan yg mengkagumkan

Saturday, 25 March 2017

orang PUASA jadi KURUS , kita PUASA jadi GEMOK ataupun tak kurus kurus !!

Rupanya selepas TERAWIH makan MOREH dan BERSAHUR dgn KARBOHIDRAT amat MERBAHAYA !!
 lagipun semasa berbuka dah hentam macam macam jenis MENU , termasuklah AIS MANIS dan berGORENG serta  berLEMAK !!

Ketahui Tentang "Visceral Fat "
Picture source from Google
Pernah tak dengar terms "visceral fats" atau dalam bahasa Melayu "lemak viseral". Dahulu saya tidak punya idea apa itu lemak viseral. Apa yang saya tahu lemak viseral itu amat berbahaya. Di sini saya ingin berkongsi beberapa info tentang "lemak viseral".

Dalam badan kita terdapat 2 jenis lemak - lemak pada kulit (cutaneous fat) dan lemak di sekitar perut dan organ dalaman (lemak viseral/visceral fats/abdominal fats). 

Kita memerlukan sedikit kuantiti lemak dalam badan kita untuk memelihara suhu badan dan organ kita, tetapi lemak yang berlebihan boleh mendedahkan kita kepada risiko penyakit tidak berjangkit seperti kencing manis (diabetis malitus), darah tinggi (hypertension), angin ahmar (stroke) seterusnya kegagalan fungsi organ dalaman lain seperti hati dan buah pinggang. 

Obesiti bukan sahaja diukur daripada kadar berat badan yang berlebihan, tetapi lebih mudah jika saya terjemahkan obesiti itu adalah "masalah lemak yang berlebihan di dalam badan".

Picture source from Google

Mengapa Lemak Viseral sangat berbahaya?
Lemak viseral ini akan dicernakan oleh hati dan ditukar kepada kolestrol. Kolestrol tidak boleh diserap dalam darah tetapi akan dibawa ke seluruh badan oleh lipoprotein dalam saluran darah. 


Terdapat 2 jenis lipoprotein - low density lipoprotein (LDL atau dikenali sebagai kolestrol tidak baik) dan high density lipoprotein (HDL atau dikenali sebagai kolestrol baik). 


Kandungan HDL yang tinggi dalam darah dapat melindungi kita daripada risiko penyakit jantung. Tetapi kadar LDL yang tinggi dalam darah akan menyebabkan saluran darah kita menjadi sempit.


 Selepas beberapa tahun (mungkin 10-20-30 tahun), saluran darah kita akan semakin menyempit menyebabkan darah kita sukar untuk mengalir melalui arteri. Akibatnya, plaque akan terpecah dan membentuk darah beku. Darah beku (blood clots) sangat berbahaya kerana ia boleh menyumbat aliran darah kepada organ2 penting dalam badan.


 Sebagai contoh, jika aliran darah kepada jantung tersumbat menyebabkan kita mendapat serangan jantung (heart attack) dan jika aliran darah ke otak tersumbat kemungkinan besar kita akan diserang angin ahmar (strok).

Secara ringkasnya, semakin tinggi kandungan lemak viseral dalam badan kita, semakin tinggi kandungan LDL atau kolestrol tidak baik dalam saluran darah kita, oleh itu meninggikan risiko kita kepada penyakit jantung dan strok. Selain itu, kandungan lemak viseral yang tinggi berserta dengan diabetis peringkat ke-2 akan meningkatkan risiko penyakit jantung.

VISCERAL FAT 

jom kita KIRA VISCERAL FAT !

Monday, 19 December 2016

cara kira visceral fat


Bagaimana Lemak Viseral boleh bertambah?
Asa beberapa FAKTOR bertambahnya VISCERAL FAT...
1. sebab keturunan
2. perubahan hormon
3. pertambahan usia

Bagaimana mengetahui sama ada tahap lemak viseral seseorang itu memberikan risiko kesihatan yang tinggi atau tidak?
Terdapat beberapa cara untuk mengetahui kadar lemak viseral yang terdapat di dalam badan kita, antaranya:-

1. Pengiraan Indeks Berat Badan (BMI)
menggunakan formula BMI=berat(kg)/tinggi kuasa dua (m2)

    BMI = kurang daripada 18.5
    BMI = 18.5-24.9 normal
    BMI = 25 - 29.9 lebih berat badan (overweight)
    BMI = lebih daripada 30 (obese)

2. Pengiraan nibah pinggang-pinggul (waist to hip ratio)
dimulakan dengan mengukur ukur lilit pinggul, pita pengukur haruslah melilit bahagian paling lebar pada pinggul. Kemudian ukur pula ukuran lilit bahagian paling kecil pada pinggang, biasanya atas sedikit daripada pusat.

Buat pengiraan dengan menggunakan formula, Nisbah Pinggang - Pinggul = ukuran pinggang (cm) / ukuran pinggul (cm).

Nisbah pinggang-pinggul (NPP) yang sihat ialah 0.8 dan ke bawah untuk perempuan dan 1.0 dan ke bawah untuk lelaki. Kalau NPP melebihi kadar yang sepatutnya bererti lemak viseral kita adalah tinggi dan kita mendedahkan diri kita kepada risiko penyakit tak berjangkit!

 Menurut kajian, seseorang yang mempunyai bentuk badan seperti buah epal - yang memiliki bilangan lemak yang tinggi di kawasan tengah - mempunyai risiko kesihatan yang lebih tinggi berbanding seseorang yang mempunyai bentuk badan seperti buah pir.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...