Wednesday 7 August 2013

CERITAKU

 

   Telah genap setahunlebih saya bersama SHAKLEE...berbagai pengalaman sudah di tempuh sepanjang mengamalkan suplemen ini dan berniaga secara tidak langsung...Niat asal ialah untuk kesihatan badan...tetapi tidak disangka ia menjadi side income...Sebenarnya saya ni tidak berapa faham dengan MLM....dan memang tak berminat mencuba perniagaan ini kerana beberapa kekecewaan dalam MLM yang lalu...tetapi adik saya MASTER FARIHAH sangat sabar memberi tunjuk ajar...saya juga seorang yang buta IT...tidak ada akaun facebook, tidak memiliki blog dan juga page....dunia saya hannyalah anak anak murid di sekolah, masyarakat kampung dan keluarga saya sendiri.... saya mula makan set kesihatan yang MASTER FARIHAH tinggalkn di umah saya .
      Dia bekalkan saya dgn trial pak bg ibu hamil...(semasa itu saya hamil 8 bulan)....saya rasa sangat bertenaga...dunia kesihatan saya telah berubah...saya juga tidak lagi mengalami kekejangan kaki semasa hamil akibat kekurangan kalsium....BERMULA detik itu saya pun mengorak langkah memulakan perniagaan trial pak....semakin hari semakin ramai guru guru seperjuangan saya yg inginkan set set kesihatan yang shaklee tawarkan...
     Saya mula makan suplemen shaklee satu persatu....utk ibu hamil....Saat yang di tunggu pun tiba...saya di tolak ke labour room utk pembedahan anak ke lima...suami saya berada di sisi sepanjang pembedahan dijalankan....apabila pulang ke rumah ,,suami memuji yang luka pembedahan saya tiada darah berlebihan.nampak macam kering..keadaan rahim dan usus saya sgt baik....hingga doktor menyarankan agar saya bersalin lagi..( anak kelima adalah anak ke tiga dilahirkan secara pembedahan).
       Semasa berpantang kawan kawan saya terus meminta saya orderkan mereka set diabetes dan set set lain,,, ada yg full set dan ada yg trial pak....saya bergerak agak cerdas semasa pantang.. krn mengusahakn trial pak...masa inilah saya membina akaun facebook...blog dan page,,, tetapi saya mengambil masa yg lama utk aktif dgn akaun akaun ini kerana berniaga offline,,, semasa berpantang saya mendapat dua org ahli baru...sehinggalah habis tempoh berpantang...ahli saya makin bertambah kerana terpikat dgn pengalaman makan suplemen yg saya hikayatkan kpd mereka...bonus saya yang pada mulanya berjumlah rm36 rgt telah berubah menjadi tiga angka...bonus bonus ini turun naik mengikut ketekunan jualan dan kebijaksanaan kita membimbing ahli baru..
       Saya mengambil masa 5 bulan utk naik ke pangkat supervisor krn jualan group yang kurang memberangsangkan...pernah saya terfikir utk berhenti dr MLM ini.....tetapi. 3 bulan kemudian saya mendapat ahli baru yang berminat menjalankan perniagaan shaklee secara serius...saya tidak pernah bertemu anak baru ini kerana jarak tempat yg jauh,,, saya bimbing dia melalui telefon dan facebook...jualan nya makin hari makin memeberangsangkan ...2 bulan kemudian pula ahli saya makin bertambah dan network saya makin berkembang...
      Akhirnya alhamdulillah,, saya telah berjaya naik ke rank senior supervisor pada Julai ini...kuncinya jangan jemu membimbing ahli baru sehingga jaringan perniagaan kita  membesar serta mula bercanbah dan membiak ibarat pohon yg kita semai..... siramilah serta bajailah selalu.   Tanamkan sifat tolong menolong,,share dan ambil berat dengan semua problem anak buah atau ahli baru kita.... Setiap hari saya tanamkan dlm hati ingin membimbing dan menjadikan kejayaan milik bersama...bukan milik peribadi...jika anak anak buah saya berjaya... saya percaya kejayaan tersebut akan juga menjadi milik saya malah terkadang Allah beri kejayaan yang lebih kepada kita diatas pengorbanan masa dan tenaga,, membantu ahli baru ...
       shaklee  MEMANG MEMBERI SETIMPAL DGN USAHA WALAU SETINGGI MANA PANGKAT KITA...moga di hadapan lagi nanti ..jalan kejayaan seterusnya akan menyusul...SHAKLEE tidak NILAI WANG ANDA YG TINGGI...hanya SEKEPING HATI YG KENTAL dan berhentilah "MEMBERI ALASAN!!!"...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...