Wednesday 10 September 2014

katarak

KATARAK

  Faktor umur yang semakin meningkat memberi kesan kepada PENGLIHATAN kita.Mata menjadi kabur disebabkan oleh pelbagai INSIDEN . Contohnya seperti  kemalangan, kencing manis, pengambilan ubat ubatan yang mengandungi STEROID dan lain lain.
    Anda harus berhati hati apabila mata semakin  KABUR.. jangan pandang remeh !!

APA ITU KATARAK ?

   Katarak ialah satu keadaan di mana kanta mata menjadi keruh dan menghalang LALUAN CAHAYA  ke dalam mata . Pesakit akan mengalami masaalah SILAU kerana lampu dan cahaya matahari. Selain itu penglihatan WAKTU MALAM juga turut terjejas akibat silau dr MATAHARI dan LAMPU
  Ia seperti cermin tingkap yang sebahagiannya diselaputi kotoran dan boleh menyebabkan GANGGUAN PENGLIHATAN !!
Tida ubat ubatan yang boleh menghilangkan KATARAK !!. PEMBEDAHAN adalah PENYELESAIAN yg akhir.
  
~~ prinsip pembedahan katarak ialah utk MENYELAMATKAN PESAKIT dari menjadi BUTA~~
  >> DR. FAIEZAH ABU SAMAH , KONSULTAN OFTALMOLOGY dari KLINIK PAKAR MATA & SURGERI FIEZAH

Walaupun pakar mempunyai ALTERNATIF menyelamatkan mata pesakit KATARAK..tetapi pembedahan mempunyai beberapa RISIKO seperti BENGKAK atau KOMPLIKASI GLAUKOMA jika mata pesakit terlalu lama dan masak. KES sebegini amat malang kerana pesakit mungkin BUTA walaupun setelah dibedah.

 Terlalu banyak RISIKO jika anda tidak menjaga mata dan kekurangan Nutrein yang secukupnya utk mata anda.

TESTIMONI KATARAK 


Suami saya mengalami masaalah KATARAK..dia mungkin mewarisi penyakit tersebut dari ayahnya
(arwah ABDULLAH HJ MAT). Ayah mertua saya menjalani pembedahan KATARAK di ALOR SETAR dengan seorang DOKTOR SWASTA. KESIAN..ayah yg telah tua sebegitu terpaksa menanggung kepedihan luka pembedahan. BERBULAN ayah BERCUTI dan tidak kemana mana dgn motosikal kesayangannya.

 Saya sangat bimbang dgn keadaan suami saya ini .Alternatif saya ialah memberinya VIVIX . Besar risiko pembedahan yang kita kena hadapi . Saya tak sayang duit lagi.Kalau kena berhutang pun saya sanggup !!!

ALHAMDULILLAH pelaburan saya berbaloi...mata suami yang diliputi SELAPUT KUNING yang membimbangkan telah beransur putih seperti dalam gambar di atas.

SEBENARNYA..ALLAH telah menyediakan PENAWAR bagi semua penyakit.Mungkin penyakit yang kita lalui belum jumpa penawarnya. Kita diberikan kuasa ikhtiar.Oleh itu janganlah kita menyerahkan segala SURATAN HIDUP ini qada dan qadar semata mata.ALLAH tidak suka kepada hambanya yg putus asa dengan nikmat dan segala PEMBERIANNYA. Hargailah KESIHATAN  pemberian ALLAH yang tidak TERNILAI harganya ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...